Баева, Вихра. 1997. Лични разкази за чудеса –
между всекидневното и сакралното. – Български фолклор 1997 (5-6), 59-69.
Баева, Вихра. 2001. Поклонническото пътуване
– поглед отвътре. – В: Рицари и миротворци на Балканите: Походи,
преселничество и поклонничество. 194-201. Благоевград: Международен
университетски семинар за балканистични проучвания и специализации.
Баева, Вихра. 2001. Разкази за чудеса
(Локална традиция и личен опит). София: ДИОС.
Баева, Вихра. 2003. Представи за изцелението
във фолклорното християство. – Известия на Исторически музей Кюстендил,
т. VII, Кюстендил'97. 273-277. Велико Търново.
Баева, Вихра. 2008. Православният храм като
място за изцеление в съвременността. – В: Етнология на пространството.
Част 1, 192-203. София: РОД.
Баева, Вихра. 2012. Нишката на живота.
Между коланчето за рожба и Богородичния пояс. София: АИ „Проф. Марин
Дринов“.
Бакалова, Елка. 1998. Св. Спиридон в
православната църковна традиция и фолклора. – В: Милтенова, Анисава, Аделина
Ангушева-Тиханова (съст.). Медиевистика и културна антропология. Сборник в
чест на 40-годишната творческа дейност на проф. Донка Петканова. 319-326.
София: Мнемозина.
Бакалова, Елка. 2006. В търсене на чудото:
поклонничество при чудотворни икони. Исторически аспекти и съвременни практики.
– В: Любен Прашков – реставратор и изкуствовед. Материали от
международната научна конференция, посветена на 70-годишнината на проф. д-р
Любен Прашков, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Велико Търново (14–16 декември,
2001). 40-55. София: [].
Борисова, Мариянка. 2013. Поклоннически практики в
Обрадовския манастир „Свети великомъченик Мина” – развитие, наративи,
перспективи. – В: Албена Георгиева (съст. и ред.). Свети места в Софийско –
култове, разкази, образи. 161-169. София: АИ „Проф. Марин Дринов”.
Бумбалова, Лаура. 2010. Св. Теодор Тирон и св.
Теодор Стратилат: раждане и развитие на култа до ХІІ век. – Историческо
бъдеще, 1–2, 62-80.
Вълчинова, Галина. 2005. Светецът и трактовката на
лудостта в традиционната култура. – Българска етнология, 2, 5-17.
Вълчинова, Галина. 1989. Между езичество и
християнство: свети Трифон в българските народни представи. – Български
фолклор, 2, 15-25.
Вълчинова, Галина. 1999. Знеполски похвали.
Локална религия и идентичност в Западна България. София: АИ „Проф. Марин
Дринов”.
Вълчинова, Галина. 2002. "И ми се яви преко слава...". Алтернативната религиозност и "контактът" със свръхестественото. – Българска етнология, 2, 23-38.
Георгиев, Минчо. 1980. Магичните лекувания в българската народна медицина. – Българска етнография, 3, 17-27.
Георгиева, Албена. 1999. Св. Антоний. – В: Георгиев, Минчо (съст.). Енциклопедия българска народна медицина. 11. София: ИК „Петър Берон”.
Вълчинова, Галина. 2002. "И ми се яви преко слава...". Алтернативната религиозност и "контактът" със свръхестественото. – Българска етнология, 2, 23-38.
Георгиев, Минчо. 1980. Магичните лекувания в българската народна медицина. – Българска етнография, 3, 17-27.
Георгиева, Албена. 1999. Св. Антоний. – В: Георгиев, Минчо (съст.). Енциклопедия българска народна медицина. 11. София: ИК „Петър Берон”.
Георгиева, Албена. 2012. Фолклорни измерения на
християнството. София: Просвета.
Гергова, Яна. 2013. Съвременни реактуализации
на култовете към светци лечители в Софийско. – В: Георгиева, Албена (съст.). Свети
места в Софийско: култове, разкази, образи. 254-264. София: АИ „Проф. Марин
Дринов”.
Гергова, Яна. 2015. Култът към светци
безсребърници в България. Образи, вярвания и ритуални практики. София: Гутенберг.
Гергова, Яна. 2016. Култът към свети
Пантелеймон в Шуменско. – В: Гергова, Яна, Мариянка Борисова, Вихра Баева, Лина
Гергова & Ангелина Илиева (Съст.). Фолклор, разказване, религиозност.
Сборник в чест на проф. Албена Георгиева. 75-82. София: АИ „Проф. Марин
Дринов”.
Гергова, Яна. 2016. Чудотворни
обекти и лечителски практики в Кукленския манастир „Св. Врач”. – В: Троева, Е.
(съст.). Културна и медицинска антропология. Сборник в чест на проф. Минчо
Георгиев. 235-248. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов”.
Димитров, Владимир. 2010. Ритуал за изцеление,
изпълняван в храма „Св. Димитър“ в село Тошово, Гоцеделчевско. – В: Сантова,
Мила, Бисерка Пенкова, Ива Станоева, Миглена Иванова (ред.). От Честния пояс
на Богородица до коланчето за рожба. Изследвания по изкуствознание и културна
антропология в чест на проф. Елка Бакалова. 84-90. София: Агата.
Колева, Светлозара. 2003. Култови места почитани от
населението на Варненския регион, лечебни и обредни практики свързани с тях. – Историко-медицински
сборник, 2 (2), 43-46.
Маринов, Димитър. 1994. Народна вяра и религиозни народни обичаи. София: Издателство на БАН.
Маринов, Димитър. 1994. Народна вяра и религиозни народни обичаи. София: Издателство на БАН.
Маринова, Ганка. 2008. Култът към светците
лечители в Асеновград. – Годишник на Асоциация ОНГЪЛ, 6, ч. 2, 183-198.
Матанова, Таня. 2012. Случаи на наказания и
изцеления в Църногорски мaнастир „Св. св. безсребърници и чудотворци Козма и
Дамян Асийски. [rumiborisova.blogspot.com/2012/05/blog-post_4.html].
Матанова, Таня. 2013. Църногорският манастир
„Свети безсребърници Козма и Дамян Асийски“ – история, пространства за
посещение, случаи на наказание и изцеления. – В: Георгиева, Албена (съст.). Свети
места в Софийско: култове, разкази, образи. 225-243. София: АИ „Проф. Марин
Дринов”.
Мутафов, Стефан. 1992. Медицината в българската
иконопис.
София: Изд. на БАН.
Мутафов, Стефан. 2002. Светците покровители на
професиите, социалния статус и здравето. Стара Загора: Кота.
Нешева, Виолета. 1999. Църква
„Свети Антоний” в гр. Мелник. – Енциклопедия на Пиринския край, 2, 403.
София: [-].
Нешева, Виолета. 2006. За култа на
Свети Никола в Мелник. – Известия на Регионален исторически музей – Русе,
том Х, 2006, 172-182.
Нешева, Виолета. 2008. Мелник.
Богозиданият град. София: ИК „Иврай“.
Николова, В. 1999. Антоновден. - В: Георгиев, Минчо (съст.). Енциклопедия българска народна медицина. 11-12. София: ИК „Петър Берон”.
Николова, В. 1999. Антоновден. - В: Георгиев, Минчо (съст.). Енциклопедия българска народна медицина. 11-12. София: ИК „Петър Берон”.
Николова, Маргарита. 2013. Съвременни практики на
религиозно пътуване в България: между поклонничеството и туризма. –
Семинар_BG, № 9, 76–84.
Попов, Рачко. 1991. Светци близнаци в българския народен календар. София:
Изд. на БАН.
Попов, Рачко. 1994. Календарни празници и обичаи. – В: Родопи. Традиционна народна духовна и социалнормативна култура. 82-117. София: ЕИМ-БАН.
Попов, Рачко. 1994. Календарни празници и обичаи. – В: Родопи. Традиционна народна духовна и социалнормативна култура. 82-117. София: ЕИМ-БАН.
Попов, Рачко. 2000. За светите лечители по
българските земи. – Етнографски проблеми на народната култура, 6, 54-70.
Попов, Рачко. 2002. Светци и демони на
Балканите. София.
Попов, Рачко. 2004. Св. Мина в календарната
традиция на Балканските народи. – История, 4–5, 79-88.
Попов, Рачко. 2008. Светци и демони на
Балканите.
Пловдив: Летера.
Сапунджиева, Вяра. 2007. Почитането на св.
Харалампий в народното християнство връзките му с богослужебната практика. – Известия
на Регионален исторически музей – Велико Търново, XXII, с. 339-353.
Стоилов, Красимир. 1997. С колесницата на слънцето
из Родопската Света гора. Асеновградските параклиси – култ и календар. София:
Изд. авт.
Троева, Евгения. 2011. Религия, памет,
идентичност: българите мюсюлмани. София: АИ „Проф. Марин Дринов”.
Booth, Phil. 2011. Orthodox and Heretic in
the Early Byzantine Cult(s) of Saints Cosmas and Damian. – In: Sarris, Peter,
Matthew Dal Santo, Phil Booth (eds). An Age of Saints?: Power, Conflict and
Dissent in Early Medieval Christianity. 114-128. Leiden: Brill.
Csepregi, Ildikó. 2006. Mysteries for the
Uninitiated. The Role and Symbolism of the Eucharist in Miraculous Dream
Healing. – In: Perczel, I., R. Forrai and G. Geréby (Eds.). The Eucharist in
Theology and Philosophy: Issues of Doctrinal History in East and West from the
Patristic Age to the Reformation. 97-130. Leuven: Leuven University Press.
Csepregi, Ildikó. 2007. The Compositional History
of Greek Christian Incubation Miracle Collections: Saint Thecla, Saints Cosmas
and Damian, Saint Cyrus and John, Saint Artemios. PhD Dissertation, Central
European University, Budapest.
Csepregi, Ildikó. 2010. The Theological Other:
Religious and Narrative Identity in Fifth to Seventh Century Byzantine Miracle
Collections. – In: Marinkovic, Ana, Trpimir Vedris (Eds.). Identity and
Alterity in Hagiography and the Cult of Saints. 59-72. Zagreb: Hagiotheca.
Eastmond, Аntony. 2003. "Local" Saints,
Art, and Regional Identity in the Orthodox World after the Fourth Crusade. – Speculum,
Vol. 78, No. 3, 707-749.
Georgieva, Albena. 2008. “Miraculous Healing” as a
Process of Integration. – In: Macedonian Folklore, vol. 65: Papers from
the 16th International Symposium for Balkan Folklore: “The Folklore
and the Common Cultural Values on the Balkans”, 87-94.
Georgieva, Albena. 2009. The Miracle-Working Icon
– a Material Object with a Personalized Spiritual Presence. – In: Social and
Spiritual Aspects of Material Culture. Skopje, Sts. Cyril and Methodius
University. Faculty of Natural Sciences and Mathematics, and Institute of
Ethnology and Anthropology, 130-134.
Mihaylova, Katya. 2011. Pagan Ritual Practices
and Magic to Protect from Sickness in the Bulgarian Orthodox Folk Ritual
Calendar. – In: Kõiva Mare (Ed.). The Ritual Year 6. The Inner and the
Outer. The Yearbook of the SIEF Working Group on The Ritual Year. 135-148.
Tartu: ELM Scholarly Press.
Talbot, Alice-Mary. 2003. Pilgrimage to Healing
Shrines: The Evidence of Miracle Accounts. – Dumbarton Oaks Papers, Vol.
56, 153-170.